Általános szerződési feltételek

A jelen Általános Szerződési Feltételek (a továbbiakban: Általános Szerződési Feltételek, ÁSZF) Csiza Erika Erzsébet egyéni vállalkozó. (Székhely: 8192 Hajmáskér, Tábori út 17.; Nyilvántartási szám: EV21783520; bejegyző hatóság: Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatala 8200 Veszprém, Budapest u. 3-5.; Adószám: 72462708-1-39; e-mail: info@bakonynektar.hu; telefonszám: 06/20/319-9594, tárhelyszolgáltató: DotRoll Kft. 1148 Budapest, Fogarasi út 3-5. Telefon: 06/1/432-3232: Üzemeltető vagy Eladó) által üzemeltetett www.mezwebaruhaz.hu oldalon elérhető termékeinek és szolgáltatásainak (a továbbiakban: Termékek és Szolgáltatások) igénybe vevője (a továbbiakban Vásárló) általi használatának feltételeit tartalmazza. Szolgáltató és Ügyfél a továbbiakban együttesen: Felek.

Csiza Erika Erzsébet e. v., mint a mezwebaruhaz.hu online webáruház üzemeltetője fenntartja jogát a jelen Általános Felhasználási Feltételek egyoldalú módosítására. Ilyen esetben az Általános Felhasználási Feltételek módosított változata megjelenik az oldalon, az Általános Felhasználási Feltételek tartalmát érdemes időről-időre megvizsgálni a Weboldalon. A Felhasználó/Vásárló jogosult az Általános Felhasználási Feltételek ellen tiltakozni, amint az megjelenítésre került a Weboldalon.

Az alábbi fogalmak a jelen ÁSZF-ben a következők szerint értelmezendők:

Üzemeltető / Eladó: Csiza Erika Erzsébet egyéni vállalkkozó. (Székhely: 8192 Hajmáskér, Tábori út 17.; Nyilvántartási szám: EV21783520; bejegyző hatóság: Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatala 8200 Veszprém, Budapest u. 3-5.; Adószám: 72462708-1-39; e-mail: info@bakonynektar.hu; telefonszám: 06/20/319-9594, aki a www.mezwebaruhaz.hu online felületen különböző termékeket eladásra kínál.

Felhasználó: az a 18. életévét betöltött természetes személy vagy jogi személy, aki a mezwebaruhaz.hu oldal tartalmához hozzáfér;

Ügyfél / Felhasználó / Vásárló: az a Felhasználó, aki a mezwebaruhaz.hu oldalon regisztráció nélkül vagy regisztrációval (a továbbiakban: Saját fiók) – elfogadva a mezwebaruhaz.hu Általános Szerződési Feltételeit . Természetes személyek esetén a regisztráció feltétele a 18. életév betöltése.

Saját fiók: az Ügyfél a mezwebaruhaz.hu oldalon regisztráció útján Saját fiókot hozhat létre neve, e-mail címe és jelszó megadásával. Amennyiben a Felhasználó Saját fiók használata nélkül megrendelést ad le a mezwebaruhaz.hu-n,  a megrendelés során megadott adatokkal Saját fiókot hoz létre. A Saját fiók menüpontokba szedve tartalmazza az Ügyfél által a regisztráció során és a megrendelése(i) leadásakor megadott adatokat, információkat, valamint a megrendeléshez kapcsolódó rendelésszámot. A megkötött szerződés a rendelés lemondása vagy teljesítése után 60 nappal törlésre kerül.
A Felhasználó a regisztráció során és az Ügyfél a megrendelés leadásakor köteles valós adatokat megadni. A Felhasználó felelős azért, hogy az általa megadott adatok megfelelnek a valóságnak, illetve a teljesség és az időszerűség követelményének. Amennyiben az üzemeltető tudomására jut, hogy a Felhasználó/Ügyfél által megadott adatok köre nem valós elemeket (is) tartalmaz, jogosult az Ügyfél Saját fiókjához való hozzáférését korlátozni, illetve az Ügyfelet a a mezwebaruhaz.hu használatából kizárni. Az üzemeltető jogosult az Ügyfél Saját fiókjához való hozzáférését korlátozni, illetve az Ügyfelet a mezwebaruhaz.hu használatából kizárni abban az esetben is, ha az Ügyfél visszaélésszerűen használja az platformot. A platform visszaélésszerű használatának minősül például, ha az Ügyfél több termékre rendelést ad le, ám azokat önhibájából, szándékosan a termékek kézbesítése során, vagy azok átvételi helyre történő megérkezését követően nem veszi át.

Kosár: A Vásárló/Felhasználó Saját fiókjának az a része, ahova a Vásárló/Felhasználó elhelyezheti azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyeket meg kíván vásárolni az elhelyezés pillanatában, vagy egy későbbi időpontban.

Weboldal: a www.mezwebaruhaz.hu weboldalon és aloldalai alatt található online kereskedelmi áruház.;

Termékek és Szolgáltatások: minden olyan, a Weboldalon feltüntetett/szereplő, termék és/vagy szolgáltatás, amely vonatkozásában az Ügyfél a Weboldalon a megrendelését leadhatja.

Szerződés: az Eladó és a Vásárló között a Weboldalon megjelenített termékek és szolgáltatások értékesítése/megvásárlása tárgyában a jelen ÁSZF-ben foglaltak szerint, az Eladó és a Vásárló egyidejű fizikai jelenléte nélkül jön létre.
A szerződéskötés nyelve: magyar. A szerződés nem minősül írásba foglalt szerződésnek.

Tartalom: – minden olyan adat és/vagy információ (beleértve kép, ábra, logó, grafikai elem, videó, fájl, szöveg, dizájn), amely a Weboldalon látható és hozzáférhető; – minden olyan e-mail és/vagy egyéb üzenet által tartalmazott adat és/vagy információ, amelyet az Eladó a Vásárlónak elektronikus kommunikációs eszközön keresztül küld; – az Eladóval partneri kapcsolatban álló harmadik félre, valamint az általa nyújtott szolgáltatásra (különösen, de nem kizárólagosan: futárszolgálat) vonatkozó adatok, információk, árak;

Megrendelés: a Vásárló Weboldalon található egy vagy több Termék vonatkozásában vételi ajánlatot tesz az Eladónak, amelyet az Eladó e-mail útján küldött visszaigazolásban elfogad vagy elutasít; a Vásárló a Megrendelés teljesítéséig jogosult a Szerződést módosítani, illetve törölni a Saját Fiókján keresztül – a Kosárba helyezett terméklistáról termék a termék megnevezése és képe mellett feltüntetett „piros X” gomb segítségével bármikor törölhető.

Kosárérték: egy Megrendelésben az Eladóktól megrendelni kívánt Termékek vételárának összege, azaz az Ügyfél által a Megrendelés leadását követően az adott Eladó részére fizetendő végösszeg.

Vélemények / Értékelés / Hozzászólás: Ügyfél által valamely Termékről vagy Szolgáltatásról írt, a terméklapon megjelenített vélemény.

Minősítés: Termékkel vagy Szolgáltatással kapcsolatos elégedettséget kifejező, a terméklapon csillagok formájában megjeleníthető értékelési forma;

A webáruház használatával, a megrendelési folyamattal kapcsolatos információk

A termék kiválasztása

A mezwebaruhaz.hu online felületen történő vásárlás fizetési kötelezettséggel járó megrendelés.
A vásárlónak lehetősége van választani, illetve rendelni az áruház termékei közül. A vásárló a kiválasztott termékre kattintva megtekintheti annak bővebb ismertetőjét. Vásárlási szándéka esetén a megvásárolni kívánt terméket a „Kosárba” gomb megnyomásával egy virtuális kosárba helyezi. A Kosár „Megtekintés” gombjára kattintva megtalálja a vásárlás során kosárba helyezett termékeket, valamint a számla végösszegét és a szállítási költséget. Itt leellenőrizhetik rendelésük helyességét, különös tekintettel az árakra és a mennyiségekre, melyeket igény szerint módosíthatnak, javíthatnak is. A kosár automatikusan kiszámítja a rendelés végösszegét, ez a végösszeg a kosárban lévő termékek értékére vonatkozik, nem tartalmazza a szállítási költséget.

A rendelés elküldése

Ha megfelelőnek tartja a kosárban elhelyezett termékek mennyiségét, leellenőrizte a végösszeget, és úgy döntött, hogy meg szeretné vásárolni őket, akkor egyszerűen kattintson a “Pénztár” gombra. Ezután lehetősége van kiválasztani, hogy már regisztrált vásárlóként szeretne-e belépni, új vásárlóként akar regisztrálni, esetleg regisztráció nélkül akar vásárolni.
Ha korábban már vásárolt áruházunkban, úgy adja meg a korábbi regisztráció során megadott e-mail címét és jelszavát. Ha új vásárlóként szeretne regisztrálni, akkor adja meg a vásárláshoz szükséges adatait, amelyeket a rendszer eltárol, és a legközelebbi vásárlás alkalmával már csak be kell jelentkeznie. Regisztráció nélküli vásárlás esetén adja meg számlázási és szállítási címét.
A következő lépésben válassza ki az Önnek megfelelő szállítási módot (személyes átvétel, házhoz szállítás vagy Foxpost csomagautomatába történő szállítás-áruátvétel), valamint fizetési módot (készpénz, banki átutalás, utánvét). Ha egyetért a megrendelés tartalmával, akkor a megrendelés elküldéséhez kattintson a „Megrendelés” gombra.

Árak

Áraink a rendelés időpontjában érvényes listaárak, amelyeket a webáruházban a termékek mellett találnak. Az árak alanyi adómentes nettó árak, azonban ezek az árak nem tartalmazzák a szállítási költséget. A választható szállítási módok és a hozzájuk tartozó szállítási költség a pénztár folyamat során a megrendelés véglegesítése előtt jelenik meg. Amennyiben a webáruházban hiba vagy hiányosság lép fel a termékeknél vagy az áraknál, fenntartjuk a jogot a korrekcióra. Ilyen esetben a hiba felismerése illetve módosítása után azonnal tájékoztatjuk a vevőt az új adatokról. A vevő ezt követően még egyszer megerősítheti a megrendelést, vagy lehetőség van arra, hogy bármely fél elálljon a szerződéstől.

Adatbeviteli hibák javításának lehetősége

Az adatbeviteli hibák javítására a „Megrendelés” gomb megnyomása előtt van lehetősége.
A megrendelés utólagos módosítására csak írásos formában e-mailben kerülhet sor (info@bakonynektar.hu).

Visszaigazolás

Minden rendelésről e-mailes visszajelzést küldünk. Ez azt jelenti, hogy a rendelés feladását követően egy automatikus e-mailt kap a rendelés beérkezéséről és (később) egyet a várható szállítási időpontról. Telefonos egyeztetés esetén hívja az ügyfélszolgálatot vagy az e-mailben található telefonszámok bármelyikét.

A rendelések feldolgozása

A rendelések feldolgozása 96 órán belül megtörténik.

Tulajdonjogi kikötés

A leszállított áru a vételár teljes kifizetéséig a szállító tulajdonában marad.

Megrendelés módosítása

A 2001. évi CVIII. törvény értelmében a megrendelés leadásakor a vásárló felé azonnal értesítést küld az eladó webáruház szoftvere a rendelés felvételének tényéről. Ez az értesítés nem minősül az eladó és a vásárló között létrejött szerződésnek! Csupán jelzi a vásárlónak, hogy rendelési igényét rendszerünk regisztrálta és továbbította az eladó illetékes munkatársa felé.
Amennyiben a vásárlóhoz ez 48 órán belül nem érkezik meg, akkor a vásárló ajánlattételi kötöttségei megszűnnek.

Szállítási és fizetési feltételek

Szállítás

A küldemények kézbesítése, szállítása a Foxpost futárszolgálattal történik. A szállítás időpontjáról lehetősége van egyeztetni a honlapon található telefonszámon (06/20/319-9594).

Szállítási módok és idők:

  • személyes átvétel székhelyünkön Hajmáskéren megegyezés szerint
  • házhoz szállítás Foxposttal 3-7 nap,
  • Foxpost csomagautomatában történő átvétel 3-7 nap.
    Amennyiben a szállítási idő a 3-7 napnál hosszabb az eladó a vásárlót erről írásban vagy szóban tájékoztatja.

Személyes átvétel

A vásárlónak lehetősége van szállítási költség fizetése nélkül megvásárolni, átvenni a megrendelt termékeket az eladó telephelyén (8192 Hajmáskér, Tábori út 17.). Ehhez előzetes időpont egyeztetés szükséges.

Foxpost házhoz szállítás

  • A címzettnek nem kell egész nap készenlétben állnia,  a Foxpost futárok 2 órás időintervallumon belül vállalják a csomag kiszállítását.
  • A futárszolgálat a vásárlót a küldemény érkezéséről SMS-ben és e-mailben értesítünk, amely tartalmazza a futár telefonszámát és az utánvétel összegét is.
  • A csomag feladásáról szóló e-mailben az eladó tájékoztatja a vásárlót a csomag kódjáról, így a vásárló a csomag helyzetéről a https://www.foxpost.hu/csomagkovetes/ oldalon bármikor tájékozódhat.
  • Utánvétes csomagrendelés esetén készpénzzel és kártyával is kifizethető a csomag a futárnál.

Foxpost csomagautomata

  • Amennyiben a vásárló a csomagot Foxpost csomagautomatából szeretné átvenni, a https://www.foxpost.hu/csomagautomatak oldalon kiválaszthatja a számára megfelelő csomagautomatát, ahova küldjük csomagját.
  • A csomag feladásáról szóló e-mailben az eladó tájékoztatja a vásárlót a csomag kódjáról, így a vásárló a csomag helyzetéről a https://www.foxpost.hu/csomagkovetes/ oldalon bármikor tájékozódhat.
  • A csomag Foxpost automatába történt megérkezéséről sms-ben és e-mailben kap értesítést a futárszolgálattól. Az SMS üzenetben küldött kóddal átveheti csomagját a kiválasztott automatánál.
  • Utánvéttel rendelt csomag bankkártyás fizetéssel vehető át.
  • Az automatában megérkezett küldemények átvételére 5 nap áll rendelkezésre. Ha munkaszüneti- vagy ünnepnap beleesik ebbe az időszakba, akkor automatikusan hosszabbodik az átvételi határidőt.

Fizetési módok és feltételek

  • Készpénzben személyes átvétel esetén.
  • Bank előreutalással: amennyiben a vásárló a rendelés során a banki utalást választja fizetési módként, a rendelésről kapott e-mailben megkapja az utaláshoz szükséges adatokat. A rendelés végösszege tartalmazza a termékek árát és a választott szállítási mód költségét. A csomag akkor kerül feladásra, ha a vásárló ezt az összeget az eladó számlájára elutalta.
  • Utánvéttel: amennyiben a vásárló a rendelést utánvétes fizetési móddal adta le, a rendelés végösszegét a csomag átvételekor kell kifizetnie.

A szállítástól elállás

Ha a webáruház a szerződésben vállalt kötelezettségét azért nem teljesíti, mert a szerződésben meghatározott áru nem áll rendelkezésére, illetve a megrendelt szolgáltatást nem áll módjában nyújtani, köteles erről a megrendelőt tájékoztatni. A webáruház nem köt szerződést kiskorúakkal. A megrendelő a kereskedelmi feltételek elfogadásával nyilatkozik arról, hogy nagykorú.

Szerződéskötés feltételeire vonatkozó tájékoztatás

A szerződéskötés nyelve magyar, a megkötött szerződés írásban megkötöttnek minősül. A megkötött szerződést nem iktatják, utólag nem lesz hozzáférhető.

Elállási vagy felmondási jog/ Visszaszolgáltatási garancia

Az elállási jog gyakorlására vonatkozó 17/1999. Kormányrendelet szerint a vásárlót az alábbi elállási / felmondási jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.

  • A vásárló elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a megrendelt termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja az eladó e-mail címére (info@bakonynektar.hu) küldött üzenettel.
  • A vásárló a szerződéstől 14 munkanapon belül indokolás nélkül elállhat. A vásárló az elállás jogát attól a naptól kezdve gyakorolhatja, amikor az árut átvette. Az eladó köteles a vásárló által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő 14 napon belül visszatéríteni.
  • A vásárló köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszajuttatni az eladónak.
  • A 45/2014. kormányrendelet szerint a vásárló egy nyilatkozat kitöltésével nyilatkozhat elállási, felmondási szándékáról.
    Az elállási nyilatkozatnak tartalmaznia kell a következő adatokat:
    – Címzett:
    – Alulírott/ak kijelentem/kijelentjük, hogy gyakorlom/gyakoroljuk elállási/felmondási jogomat/jogunkat az alábbi termék/ek adásvételére vagy az alábbi szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés tekintetében: *
    – Szerződéskötés időpontja /átvétel időpontja: *
    – A fogyasztó(k) neve:
    – A fogyasztó(k) címe:
    – A fogyasztó(k) aláírása: (kizárólag papíron tett nyilatkozat esetén)
    – Kelt
  • Amennyiben a vásárló nem a legkevésbé költséges, a szokásos szállítási módtól eltérő szállítási módot választja, elállás esetén az ebből adódó többletköltséget az eladó nem köteles megtéríteni.
  • Amennyiben a vásárló elállási szándékát a teljesítés megkezdését (csomagfeladás) követően jelzi, úgy köteles megtéríteni a felmerült szállítási költséget az eladónak.
  • Az eladó terméket csak eredeti állapotában és csomagolásában, hiánytalan mennyiségi, minőségi állapotában köteles visszavenni.

Panaszkezelés, vitarendezés, ügyfélszolgálat

A vásárlót a 45/2014. (II.26.) kormányrendelet 11 § szerinti panaszkezelési lehetőségek és jogok illetik meg.

A vásárló a termékkel kapcsolatos fogyasztói kifogásait az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:

  • Csiza Erika 06/20/319-9594
  • info@bakonynektar.hu

Bejegyzés a vásárlók könyvébe

A vásárlók könyve az eladó székhelyén elérhető. Az ide írott bejegyzésekre az Eladó 30 napon belül írásban válaszol.
A fogyasztó szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással a panaszát, amely a vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozik.
A szóbeli panaszt a vállalkozás köteles azonnal megvizsgálni, és szükség szerint orvosolni. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni. Telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb 30 napon belül – az írásbeli panaszra adott válaszra vonatkozó előírásoknak megfelelően – az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni. Egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan az alábbiak szerint köteles eljárni. Az írásbeli panaszt a vállalkozás – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. Ennél rövidebb határidőt jogszabály, hosszabb határidőt törvény állapíthat meg. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A telefonon vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni.

A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:

  • a fogyasztó neve, lakcíme,
  • a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
  • a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
  • a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
  • a jegyzőkönyvet felvevő személy és – telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével – a fogyasztó aláírása,
  • a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
  • telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.

A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát öt évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.
A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a vállalkozás a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi-e a békéltető testületi eljárást.

Amennyiben az eladó és a fogyasztó között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita a tárgyalások során nem rendeződik, az alábbi jogérvényesítési lehetőségek állnak nyitva a fogyasztó számára:

  • Fogyasztóvédelem: panasztétel a fogyasztóvédelmi hatóságoknál. Amennyiben a fogyasztó fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról. A fogyasztóvédelmi elsőfokú hatósági feladatokat a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes járási hivatalok látják el, ezek listája itt található: http://jarasinfo.gov.hu/
  • Bírósági eljárás: a vásárló jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.

Békéltető testület

Tájékoztatjuk, hogy Ön velünk szemben fogyasztói panasszal élhet. Amennyiben az Ön fogyasztói panaszát elutasítjuk, úgy Ön jogosult az Ön lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes Békéltető Testülethez is fordulni: a békéltető testület eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. Az eljárásra – a fogyasztó erre irányuló kérelme alapján – az illetékes testület helyett a fogyasztó kérelmében megjelölt békéltető testület illetékes.
A vállalkozást a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
Ennek keretében fennáll a vállalkozásoknak a békéltető testület felhívására történő válaszirat megküldési kötelezettsége, továbbá kötelezettségként kerül rögzítésre a békéltető testület előtti megjelenési kötelezettség („meghallgatáson egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételének biztosítása”).
Amennyiben a vállalkozás székhelye vagy telephelye nem a területileg illetékes békéltető testületet működtető kamara szerinti megyébe van bejegyezve, a vállalkozás együttműködési kötelezettsége a fogyasztó igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki.
A fenti együttműködési kötelezettség megszegése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság rendelkezik hatáskörrel, amely alapján a jogszabályváltozás következtében a vállalkozások jogsértő magatartása esetén kötelező bírságkiszabás alkalmazandó, bírságtól való eltekintésre nincs lehetőség. A fogyasztóvédelemről szóló törvény mellett módosításra került a kis- és középvállalkozásokról szóló törvény vonatkozó rendelkezése is, így a kis- és középvállalkozások esetén sem mellőzhető majd a bírság kiszabása.
A bírság mértéke kis- és középvállalkozások esetén 15 ezer forinttól 500 ezer forintig terjedhet, míg a számviteli törvény hatálya alá tartozó, 100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevétellel rendelkező, nem kis- és középvállalkozás esetén 15 ezer forinttól, a vállalkozás éves nettó árbevételének 5%-áig, de legfeljebb 500 millió forintig terjedhet. A kötelező bírság bevezetésével a jogalkotó a békéltető testületekkel való együttműködés nyomatékosítását, illetve a vállalkozásoknak a békéltető testületi eljárásban való aktív részvételének biztosítását célozza.
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltető testület eljárása a fogyasztó kérelmére indul. A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani: az írásbeliség követelményének levél, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését.

A kérelemnek tartalmaznia kell:

  • a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
  • a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
  • ha a fogyasztó az illetékességet az illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,
  • a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
  • a fogyasztó nyilatkozatát arról, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését
  • a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
  • a testület döntésére irányuló indítványt,
  • a fogyasztó aláírását.

A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a vállalkozás írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az előírt egyeztetés megkísérléséről.

A Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: http://www.bekeltetes.hu

A területileg illetékes Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: https://bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek

Online vitarendezés

Amennyiben az eladó és a vásárló közötti vita nem rendeződik, a felek az ODR platform segítségével online úton rendezhetik az ügyet, nem szükséges megjelenni a békéltető testületi tárgyaláson.
Az online vitarendezési folyamat segítése érdekében minden tagállamban működik ún. online vitarendezési kapcsolattartó pont, amelynek feladata, hogy gyakorlati segítséget nyújtson mind a fogyasztók, mind a vállalkozások részére a panaszok benyújtásához. Ha az adott vitát az online vitarendezési platformon keresztül nem lehet rendezni, akkor tájékoztatást ad a netes vásárláshoz kapcsolódó egyéb fogyasztói igényérvényesítési lehetőségekről.
2019. szeptember 1-jétől a magyarországi online vitarendezési kapcsolattartó pont feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) veszi át a Budapesti Békéltető Testülettől, amely elérhető az odr@itm.gov.hu e-mail címen.

Kellékszavatosság, termékszavatosság, jótállás

Kellékszavatosság

Az eladó hibásan teljesít, ha a termék nem felel meg a termékleírásban leírtaknak. Az eladó a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. A vásárló kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt, egyéb Felhasználó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el.

Kellékszavatossági igénye alapján a vásárló választása szerint:

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha
    1. a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy
    2. az az eladónak – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve
      1. a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét,
      2. a szerződésszegés súlyát,
      3. a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet;
    3. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát az eladó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől – a jelentéktelen hiba kivételével – elállhat, ha
      1. az eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta,
      2. a kijavítási vagy a kicserélési kötelezettségének megfelelő határidőn belül, a vásárló érdekeit kímélve nem tud eleget tenni,
      3. a vásárlónak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

A vásárló a választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles az eladóónak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre az eladó adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.

A vásárló a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát az eladóval közölni. Fogyasztó esetén a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a vásárló felelős.

A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek az eladót terhelik. Ha azonban a dolog meghibásodásában a vásárlót terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a vásárló köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha az eladó e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.

Termékszavatosság

Az e pontban foglaltak kizárólag fogyasztói szerződések esetében érvényesek.

Az eladó által a vásárlónak eladott termék hibája esetén a vásárló követelheti a gyártótól (gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója), hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a vásárló érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.

A termék akkor hibás, ha:

  • nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek,
  • vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.

A gyártó mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy:

  • a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
  • a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
  • a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.

Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.

A vásárló a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a vásárló felelős.